| (KAP, KAI) Birelio 19 d. Vatikane buvo pristatytas Popieikosios migrant ir keleivi sielovados tarybos parengtas dokumentas „Kelio sielovados gairs“. Dokument pristat ios Tarybos pirmininkas kardinolas Renato Martino ir jos sekretorius arkivyskupas Agostino Marchetto. Dokumente nagrinjamos keturios temos, jas sieja „kelias, kuris yra ne tik eismo, bet taip pat gyvenimo vieta“: vairavimas, prostitucija, gatvs vaikai ir benamiai. angoje raoma, jog dokumentu siekiama padti pltoti sielovad atsivelgiant „visas mogaus mobilumo apraikas“.
Pristatydamas pirmj dokumento dal kardinolas Renato Martino pabr, kad keliai „turi tarnauti mogui kaip gyvenimo ir integralios visuomens pltros priemon“. Kardinolas pabr, jog vairuotojui neparastai svarbu elgtis atsakingai ir gebti susitvardyti. Kalbdamas apie moralin vairavimo aspekt Popieikosios tarybos pirmininkas sak, kad vairuotojas turi pasiymti „savitvarda, apdairumu, mandagumu, tarnavimo dvasia“. Jis taip pat primin, jog dl nusiengim ir disciplinos stokos kasmet pasaulio keliuose va 1,2 mln., o sueidiama 50 mln. moni. Pasak kardinolo R. Martino, „i lidna tikrov drauge yra didiulis ikis ir visuomenei, ir Banyiai“. Jis ragino tiek Banyi, tiek valstyb savaip puoselti saugum keliuose ir „tinkamai ugdyti vairuotojus, keleivius ir psiuosius“.
Vatikano dokumente taip pat aptariami transport ir keli eism lydintys reikiniai: triukmas, atmosferos utertumas, degal vartojimas. Dokumente raginama vengti naudotis automobiliu be reikalo, drauge pripastant transporto privalumus: jis patarnauja mogaus laisvei, leidia neti pagalb jos reikalingiems, jungia mones, palengvina atskleisti Dievo meil rodant krinijos gro. Dokumento autoriai primena, jog Jzus yra Kelias ir dsto krikioniui vairuotojui bdingas nuostatas: „Kas pasta Krist, tas kelyje laikosi atsargumo.“ Krikionis vairuotojas negalvoja vien apie save ir apie tai, kaip greiiau pasiekti tiksl. Jis mato bendrakeleivius, velgia juose brolius ir seseris – Dievo vaikus.
Dokumente palyginti daug vietos skiriama „vairuotojo psichologijai“, taip pat patologiniams reikiniams: kai automobilis „sudievinamas“, kai instinktyviai kyla noras valdyti ne tik automobil, bet taip pat vis kelio eismo situacij ir kitus jos dalyvius. Tokios nuostatos nulemia neatsaking elgsen: nemandagum, eidiamus gestus, prakeiksmus, atsakomybs jausmo praradim, lengvabdikai lauant keli eismo taisykles. Dokumente atkreipiamas dmesys, jog vairuojant automobil pasireikia pasmons polinkiai, kuriuos kitais atvejais pavyksta kontroliuoti. Jame teigiama, jog automobilio vairavimas turi bti grindiamas savikontrole ir turi taip pat moralin matmen. Vairavimo problematik aptariantis skyrius ubaigiamas „Vairuotojo dekalogu“: I. Neudyk; II. Tegu kelias tau bna mones jungiania priemone, o ne mirtina grsme; III. Mandagumas, teisingumas ir apdairumas tepadeda tau ivengti nenumatyt situacij; IV. Rodyk gailestingum ir padk reikalingam pagalbos artimui, ypa tapusiam avarijos auka; V. Tegu automobilis nebna valdios, dominavimo apraika ar proga nusidti; VI. Su meile tikink jaunuolius ir ne vien jaunus mones nessti u vairo netinkamos bkls; VII. Paremk eismo avarij auk eimas; VIII. Padk susitikti kaltiems vairuotojams ir j aukoms tinkamu laiku, kad jie galt igyventi ilaisvinant atleidim; IX. Kelyje saugok t, kuris labiau paeidiamas; X. Jausk atsakomyb u kitus.
Dokumente sakoma, jog Banyios misija taip pat yra spti apie pavojus, susijusius su keli eismu, ir ioje srityje ugdyti sin. Primenama, kad nemenka atsakomyb u avarijas tenka ir pstiesiems. Pabriama automobili lenktyni, ypa nelegali, keliama rizika. Nurodoma, jog daug avarij padaroma tiek dl vairuotoj, tiek dl psij lengvabdikumo, net kvailumo ar arogancijos. Dokumente taip pat raoma apie sunkveimi, autobus, geleinkelio mainist, keli eismo prieiros darbuotoj, kuro kolonli bei pakels maitinimo staig darbuotoj sielovad.
Antrojoje dokumento dalyje apvelgiama sielovada siekiant ilaisvinti gatvs moteris. Organizuota sekso industrija yra iuolaikin „vergovs forma“. Prostitucijos klientas yra tam tikra prasme taip pat vergas. Popieikosios tarybos dokumente reikiamas sitikinimas, jog sekso prekyb ubaigti gali padti klient baudimas, nepakanka vien visuomens nepritarimo. Negana kovoti su prekyba moterimis, reikia taip pat aikinti prostitui klientams apie j veiksm pasekmes. Taip pat smerktinas piktnaudiavimas moter atvaizdais reklamoje.
Popieikosios migrant ir keleivi sielovados tarybos sekretorius arkivyskupas Agostino Marchetto pristatydamas dokument atkreip dmes Švedijos statymus, kuriais ne tik apsaugomos seksualini paslaug teikjos, bet ir numatomos sankcijos j klientams. Švedijoje nuo 1999 m. galioja statymas, draudiantis komercin seksualini paslaug teikim.
Treiojoje dokumento dalyje kalbama apie gatvs vaikus, kuri priskaiiuojama iki imto milijon. Tarp io reikinio prieasi minimas eimos irimas, prievarta vaik atvilgiu, emigracija, skurdas, narkomanija ir alkoholizmas, prostitucija, karas ir visuomens neramumai, taip pat, ypa Europoje, „transgresijos kultra“. Tarp konkrei rekomenduojam priemoni, be kita ko, minima menin veikla. Taip pat siloma atkreipti dmes tinkam kunig parengim ios srities darbui.
Ketvirtoje dokumento dalyje aptariama benami sielovada. Benamiai yra vis labiau plintanio skurdo aukos. Pasak dokumento, Banyia ioje srityje jau turi didel patirt. Primenama benami laidotuvi reikm. Siloma kart per metus drauge su gyvenaniaisiais gatvje prisiminti ikeliavusius geresn pasaul, „kiekvien prisimenant vardu, jau raytu gyvenimo knyg“.
„Banyios inios“ katalikai.lt
|