pradi
 

















 
 
 
 
 Popieiaus Benedikto XVI inia Pasaulio jaunimo dienos proga (2011 m.)
 
 

POPIEIUS BENEDIKTAS XVI

inia 26-osios Pasaulio jaunimo dienos (2011 m.) proga
„Bkite Kristuje siaknij ir ant jo statykits, tvirtkite tikjimu“
(plg. Kol 2, 7)

Brangs biiuliai!

Danai mintimis grtu prie Pasaulio jaunimo dienos Sidnjuje 2008 metais. Ten igyvenome didel tikjimo vent, kurios metu galingai veik Dievo Dvasia, kurdama artim bendryst tarp dalyvi, susirinkusi i viso pasaulio. Tas sambris, kaip ir ankstesnieji, subrandino gausi vaisi daugelio jaunuoli ir visos Banyios gyvenime. Dabar ms vilgsnis krypsta artimiausi Pasaulio jaunimo dien 2011 m. rugpjt Madride. 1989-aisiais, likus keliems mnesiams iki Berlyno sienos griuvimo, i jaunimo piligrimin kelion buvo stabteljusi Ispanijoje, Santjago de Komposteloje. Dabar, kai visai Europai labai reikia i naujo atrasti savo krikioniksias aknis, ms susitikimas tema: „Bkite Kristuje siaknij ir ant jo statykits, tvirtkite tikjimu“ (plg. Kol 2, 7) vyks Madride. Kvieiu jus dalyvauti iame Banyiai Europoje ir visuotinei Banyiai tokiame svarbiame renginyje. Noriau, kad visi jaunuoliai: ir besidalijantys tikjimu Jz Krist, ir svyruojantys, abejojantys ar netikintys J, gyvai patirt tai, kas galt bti lemtinga j gyvenime, – prisiklus ir gyv Viepat Jz ir jo meil kiekvienam i ms.

1. Prie js didiausi lkesi versms

Kiekvienoje epochoje, skaitant ms, daugyb jaunuoli giliai trokta tiesos ir solidarumo paenklint asmenini santyki. Daugelis puoselja lkesius megzti autentikus draugysts ryius, painti tikrj meil, sukurti neiardom eim, siekti asmeninio stabilumo ir tikrojo saugumo, tai yra to, kas gali laiduoti giedr ir laiming ateit. Prisimindamas savo jaunyst, suprantu, kad stabilumas ir saugumas nra klausimai, labiausiai rpintys jaunuoliams. inoma, svarbu turti darb ir per tai tvirt pagrind po kojomis, taiau js jaunysts metai sykiu yra ir laikas, kai i gyvenimo stengiats igauti daugiausia. Mintimis grdamas t laik, pirmiausia pamenu, kad mes nenorjome pasiduoti normaliam buruaziniam gyvenimui. Trokome atrasti tai, kas didinga, nauja. Trokome atrasti gyvenim, vis jo didyb ir gro. Nacionalsocialist diktatros ir karo metais buvome dominuojanios galios, taip sakant, „udaryti“. Taigi trokome itrkti laisv, kad mums atsivert mogaus galimybi pilnatv. Manau, kad tam tikru mastu tas postmis isiverti i to, kas prasta, bdingas kiekvienai kartai. Bti jaunam i dalies reikia trokti kako, kas pranoksta kasdien gyvenim ir saug darb, ilgtis to, kas i tikro didu. Ar tai tiesiog tuia svajon, iblstanti, kai tampame suaug? Ne, mogus tikrai sukurtas tam, kas didu, sukurtas begalybei. Nieko kito nepakaks. Šventasis Augustinas buvo teisus: „ms irdis nenurims, kol nesuras atilsio Tavyje“. Didingesnio gyvenimo trokimas rodo, kad esame sukurti to, kurio „spaud“ neiojams. Dievas yra gyvenimas, ir tai todl kiekvienas krinys siekia gyventi; mogus, sukurtas pagal Dievo paveiksl, nepakartojamu ir ypatingu bdu siekia meils, diaugsmo ir ramybs. Tada nesunku suprasti, kaip kvaila manyti, kad tik paalinus Diev mogus gals tikrai gyventi! Dievas yra gyvybs versm; j panaikinti reikt atskirti save nuo tos versms ir neivengiamai atsisakyti pilnatvs ir diaugsmo: „Krinys be Krjo pranyksta“ (Vatikano II Susirinkimas. Gaudium et spes, 36). Kai kuriose pasaulio dalyse, ypa Vakaruose, iandien kultra linksta atmesti Diev ir tikjim laikyti grynai privaiu dalyku, neturiniu jokios reikms visuomens gyvenimui. Net jei visos visuomen pagrindianios vertybs kyla i Evangelijos – kaip antai, asmens kilnumo, solidarumo, darbo ir eimos jausmas, – regime savotik „Dievo utemim“, tam tikr amnezij, kuri, nors ir nra tiesioginis krikionybs atmetimas, vis dlto yra ms tikjimo lobio paneigimas, galintis sugriauti ms giliausij tapatyb.

Dl ios prieasties, brangs biiuliai, kvieiu jus intensyviau engti tikjimo Diev, ms Viepaties Jzaus Kristaus Tv, keliu. Esate visuomens ir Banyios ateitis! Laike kolosieiams apatalas Paulius rao, kad gyvybikai svarbu turti aknis, tvirt pagrind! Tai ypa galioja iandien, kai daugelis neturi tvirt atsparos tak savo gyvenimui statydinti ir todl jauiasi i pagrind nesaugs. Paplits reliatyvizmas, teigiantis, jog viskas lygiavertika ir neegzistuoja jokia tiesa, joks absoliutus atsparos takas, gimdo ne tikrj laisv, bet nestabilum, sumait ir taikstymsi prie akimirkos mad. Kaip jaunam augalui reikia tvirto ramsio, kol jis suleis gilias aknis ir pasidarys tvirtas, vaisi neti gebantis medis, lygiai taip ir js, jaunuoliai, turite teis gauti i ankstesni kart patvari atsparos tak, padedani pasirinkti ir statydinti savo gyvenim.

2. Bkite siaknij Kristuje ir ant jo statykits

Nordamas irykinti tikjimo svarb tikinij gyvenime, noriau apmstyti su jumis kiekvien i svok ventojo Pauliaus pasakyme: „Bkite Kristuje siaknij ir ant jo statykits, tvirtkite tikjimu“ (plg. Kol 2, 7). ia galime iskirti tris vaizdius: „siaknij“ primena med ir j maitinanias aknis; „statykits“ susijs su namo statyba; „tvirtkite“ ymi fizin ar moralin augim. Šie vaizdiai labai ikalbingi. Prie imdamasis juos komentuoti, noriau atkreipti dmes, kad visos trys svokos originalo tekste yra neveikiamosios ries. Tai reikia, jog btent pats Kristus imasi iniciatyvos aknydinti, statyti ir tvirtinti tikintj.

Pirmasis vaizdis yra medio, tvirtai suleidusio dirv savo aknis, kurios j laiko stai ir maitina. Be t akn jis bt nupstas vjo ir t. O kokios yra ms aknys? Paprastai labai svarbs ms asmenins tapatybs elementai yra ms tvai, eimos ir alies kultra. Taiau Biblija atskleidia dar vien. Pranaas Jeremijas rao: „Laimingas mogus, kuris Viepaiu pasitiki, kurio viltis yra tik Viepats. Toks mogus yra kaip medis, pasodintas prie vandens, leidiantis savo aknis srovs link, – nebijo kaitros, kai ji ueina, jo lapai nuolat aliuoja, sausros met nepabgsta, vaisi duoti nenustoja“ (Jer 17, 7–8). Pranaui leisti aknis reikia pasitikti Dievu. I jo gauname gyvyb; be Jo nestengtume tikrai gyventi. „Dievas mums suteik aminj gyvenim, ir tas gyvenimas yra jo Snuje“ (1 Jn 5, 11). Pats Jzus sako mums, kad jis yra ms gyvenimas (plg. Jn 14, 6). Todl krikionikasis tikjimas yra ne tik tikjimas, kad tam tikri dalykai yra tiesa, bet pirmiausia asmeninis santykis su Jzumi Kristumi, visai ms egzistencijai naujos dinamikos suteikiantis susitikimas su Dievo Snumi. Umezgus asmenin santyk su juo, Kristus atskleidia mums ms tikrj tapatyb ir, draugaujant su juo, ms gyvenimas auga ir visapusikai isiskleidia. Jaunystje bna akimirka, kai kiekvienas paklausiame: koki prasm turi mano gyvenimas? Kok tiksl ir koki krypt turiau jam suteikti? Tai pamatinis etapas, kur laik galintis neduoti ramybs dvasiai. Ikyla klausimas, kokio darbo imtis, kokius socialinius santykius kurti, kokius jausmus pltoti... Šiame kontekste vl prisimenu savo jaunyst. Kakaip gana anksti suvokiau, jog Viepats pageidauja, kad tapiau kunigu. Paskui vliau, po karo, kai to tikslo siekiau studijuodamas seminarijoje ir universitete, vl turjau tuo sitikinti. Turjau savs paklausti: ar tai tikrai mano kelias? Ar tikrai tokia yra Dievo valia mano atvilgiu? Ar gebsiu ilikti itikimas jam ir ligi galo atiduoti save jo tarnybai? Toks apsisprendimas bna ir gana kankinantis. Kitaip ir negali bti. Bet paskui randasi ir tikrumas: tai teisingas sprendimas! Taip, Viepats trokta mans ir suteiks man jg. Jei jo klausysiuos ir su juo vaikiosiu, tikrai tapsiu savimi paiu. Svarbu gyvendinti ne savo trokimus, bet jo vali. Taip mano gyvenimas taps autentikas.

Kaip aknys laiko med tvirtai aknydint dirvoje, lygiai taip namo pamatai suteikia jam ilgalaikio tvarumo. Per tikjim statoms ant Kristaus (plg. Kol 2, 7), kaip namas statomas ant pamat. Šventojoje istorijoje daug pavyzdi ventj, staiusi savo gyvenim ant Dievo odio. Pirmasis yra Abraomas. Jis, ms tikjimo tvas, paragintas palikti tv namus ir leistis neinom krat, pakluso Dievui. „Abraomas patikjo Dievu, ir tai jam buvo skaityta teisumu“ (Jok 2, 23). Statytis ant Kristaus reikia teigiamai atsiliepti Dievo kvietim, pasitikint juo ir gyvendinant jo od. Pats Jzus spjo savo mokinius: „Kam vadinate mane: ‘Viepatie, Viepatie’, o nedarote, k sakau?!“ (Lk 6, 46). O toliau pridr statomo namo vaizd: „Kiekvienas, kuris ateina pas mane, klausosi mano odi ir juos vykdo, – a jums parodysiu, k jis panaus. Jis panaus nam statant mog, kuris giliai ikas em ir padjo pamatus ant uolos. Ujus potvyniui, srov atsimu t nam, bet nesteng jo pajudinti, nes buvo gerai pastatytas“ (Lk 6, 47–48).

Brangs biiuliai, statykite savo nam ant uolos, kaip mogus, kuris „giliai ikas em“. Kasdien stenkits laikytis Kristaus odio. Klausykits jo kaip tikro draugo, su kuriuo gali pasidalyti savo gyvenimo keliu. Turdami j prie ono, gebsite drsiai ir viltingai sutikti sunkumus ir problemas, taip pat nusivylimus ir neskmes. Jums nuolatos silomi lengvesni pasirinkimai, bet patys inote, kad jie galiausiai yra apgaulingi ir neatne jums giedrumo ir diaugsmo. Tiktai Dievo odis rodo autentik gyvenim, tik perduotasis tikjimas yra keli apvieianti viesa. Dkingai priimkite i dvasin dovan, gaut i savo eim, ir sipareigokite atsakingai atsiliepti Dievo paaukim, augdami tikjimu. Netikkite tais, kurie sako, kad kit nereikia gyvenimui statyti! Prieingai, atsiremkite jums brangi moni tikjim, Banyios tikjim ir dkokite Viepaiui, kad j gavote ir juo persimte!

3. Tvirtkite tikjimu

„Bkite Kristuje siaknij ir ant jo statykits, tvirtkite tikjimu“ (plg. Kol 2, 7). Laik, i kurio paimti ie odiai, ventasis Paulius para atsakydamas apibrt Koloso miesto krikioni poreik. Tai bendruomenei grsm kl tam tikr kultrini ano meto tendencij, nugriani tikiniuosius nuo Evangelijos, taka. Ms pai kultrinis kontekstas, brangs jaunuoliai, daug kuo panaus anuometin kolosiei aplink. Juk egzistuoja stipri laicistins minties srov, siekianti istumti Diev moni ir visuomens gyvenimo pakrat, silydama ir mgindama kurti „roj“ be Jo. Taiau patirtis moko, kad pasaulis be Dievo tampa „pragaru“: kupinu savanaudikumo, suirusi eim, individ ir taut tarpusavio neapykantos, labai stokojaniu meils, diaugsmo ir vilties. Ir prieingai, kur individai ir tautos priima Dievo buvim, garbina j tiesoje ir klausosi jo balso, ten statydinama meils civilizacija, kurioje gerbiamas kiekvieno kilnumas ir auga bendryst bei visi jos vaisiai. Vis dlto kai kurie krikionys leidiasi suvediojami laicistins minties ar patraukiami religini srovi, nutolinani nuo tikjimo Jz Krist. Kiti, nors ir nepasidav toms vilions, leido savo tikjimui atvsti, o tai neivengiamai turjo neigiam padarini j moraliniam gyvenimui.

Broliams, usikrtusiems Evangelijai svetimomis idjomis, apatalas primin mirusio ir prisiklusio Kristaus gali. Šis slpinys yra ms gyvenimo pamatas ir krikionikojo tikjimo erdis. Visos tai ignoruojanios ir „kvailyste“ (1 Kor 1, 23) laikanios filosofijos parodo savo ribotum mogaus irdyje tnani didij klausim atvilgiu. Kaip Petro pdinis, troktu sutvirtinti js tikjim (plg. Lk 22, 23). Tvirtai tikime, jog Jzus Kristus paaukojo save ant kryiaus, kad dovanot mums savo meil; savo kania jis prisim ms kanias, ms nuodmes, gavo mums atleidim ir sutaikino su Dievu Tvu, atverdamas keli aminj gyvenim. Taip buvome ilaisvinti i to, kas labiausiai apsunkina ms gyvenim: i nuodms vergijos. Dabar galime mylti visus, net savo prieus, ir ta meile dalytis su vargingesniais ir sunkumus igyvenaniais broliais.

Brangs biiuliai, kryius neretai baugina, nes atrodo neigia gyvenim. I ties yra prieingai! Tai Dievo „taip“ mogui, aukiausia jo meils iraika ir versm, i kurios trykta aminasis gyvenimas. Juk btent i Jzaus Širdies, perdurtos ant kryiaus, itryko tas dievikasis gyvenimas, visados prieinamas tiems, kurie pakelia akis Nukryiuotj. Galiu jus tik pakviesti priimti Jzaus kryi, Dievo meils enkl, kaip naujo gyvenimo altin. Be i numirusi prisiklusio Jzaus negali bti jokio igelbjimo! Jis vienintelis gali ilaisvinti pasaul i blogio ir leisti augti ms vis troktamai teisingumo, taikos ir meils Karalystei.

4. Tikti Jz Krist jo nematant

Evangelijoje aprayta apatalo Tomo tikjimo patirtis, kaip jis prim kryiaus slpin ir Kristaus prisiklim. Tomas buvo vienas i dvylikos apatal; sek paskui Jz; tiesiogiai mat jo atliekamus igydymus ir stebuklus; klaussi jo odi; igyveno sumait jam mirus. T vakar, kai Viepats pasirod mokiniams, Tomo nebuvo, o kai jam buvo pasakyta, kad Jzus gyvas ir pasirod, jis pareik: „Jeigu a nepamatysiu jo rankose vini drio ir neleisiu pirto vini viet, ir jeigu ranka nepaliesiu jo ono – netiksiu“ (Jn 20, 25).

Mes irgi troktame galti regti Jz, su juo kalbtis ir galingiau pajusti jo buvim. Daugeliui moni iandien tapo sunku prisiartinti prie Jzaus. Yra tiek daug Jzaus paveiksl, pretenduojani bti moksliniais ir atitraukiani nuo jo asmens didybs ir nepakartojamumo. Štai kodl po daugelio studij bei apmstym met subrandinau mint perteikti t i savo asmeninio susitikimo su Jzumi knygos pavidalu, taip tarsi paddamas kitiems ivysti, igirsti, palytti Viepat, kuriame Dievas atjo susitikti su mumis, kad mes j paintume. Juk pats Jzus, vl pasirods mokiniams po atuoni dien, Tomui pasak: „leisk ia pirt ir apirk mano rankas. Pakelk rank ir paliesk mano on; jau nebebk netikintis – bk tikintis“ (Jn 20, 27). Mes irgi galime apiuopiamai palytti Jz, taip sakant, itiesti rank jo kanios enklus, jo meils enklus – sakramentus, kuriais jis ypa priartja prie ms, dovanoja mums save. Brangs jaunuoliai, imokite pamatyti Jz, susitikti su Jzumi Eucharistijoje, kur jis yra ia ir dabar bei artimas mums, kad tapt mums kelions maistu; Atgailos sakramente, kur Viepats parodo savo gailestingum visada silydamas atleidim. Atpainkite Jz ir tarnaukite jam, esaniam varguose, ligoniuose, sunkum kamuojamuose ir pagalbos praaniuose broliuose.

Tikdami umegzkite ir puoselkite asmenin dialog su Jzumi Kristumi. Geriau painkite j skaitydami evangelijas ir Katalik Banyios katekizm, kalbkits su juo malda ir juo pasitikkite: jis niekada neiduos! „Tikjimas pirmiausia yra asmenikas mogaus ryys su Dievu ir drauge nuo to neatskiriamas laisvas pritarimas visai Dievo apreiktai tiesai“ (Katalik Banyios katekizmas, 150). Taip js tikjimas subrs, sutvirts ir nesirems vien religiniu jausmu ar miglotais vaikystje imokt katekizmo ties prisiminimais. Tada painsite Diev ir su juo autentikai gyvensite, lygiai kaip apatalas Tomas, kuris savo tikjim Jz parod tvirtai pareikdamas: „Mano Viepats ir mano Dievas!“

5. Liudyti palaikomiems Banyios tikjimo

T akimirk Jzus suuko Tomui: „Tu tikjai, nes pamatei. Palaiminti, kurie tiki nemat!“ (Jn 20, 29). Jis galvoje turjo Banyios, besiremianios tiesiogini liudytoj – apatal tikjimu, keli. Dabar tampa aiku, kad ms asmeninis tikjimas Krist, gims i dialogo su juo, susijs su Banyios tikjimu: esame ne izoliuoti individuals tikintieji, bet per Krikt ios didels eimos nariai, ir btent Banyios ipastamas tikjimas stiprina ms asmenin tikjim. Tikjimo ipainimas, kur skelbiame per sekmadienio Miias, sergsti mus nuo pavojaus tikti kitok negu Kristaus apreikt Diev: „Tad kiekvienas tikintysis yra tartum viena grandis didiojoje tikinij grandinje. A negaliu tikti, jei mans neremia kit tikjimas, o savo tikjimu palaikau j tikjim“ (Katalik Banyios katekizmas, 166). Visada dkokime Viepaiui u Banyios dovan, nes Banyia padeda mums saugiai augti tikjimu, dovanojaniu tikr gyvenim (plg. Jn 20, 31).

Banyios istorijoje ventieji ir kankiniai i Kristaus lovingojo kryiaus nuolatos smsi jg, kad ilikt itikimi Dievui net netekdami gyvybs, tikjime atrasdavo jg veikti savo silpnybes ir nugalti visas bdas. Juk i ties, pasak apatalo Jono, „o kas gi nugali pasaul, jei ne tas, kuris tiki, kad Jzus yra Dievo Snus?“ (1 Jn 5, 5). Pergal, kylanti i tikjimo, yra meils pergal. Daugyb krikioni gyvai liudijo ir tebeliudija meile besireikianio tikjimo gali, siekdami taikos, skatindami teisingum, statydindami monikesn pasaul, – pasaul, atitinkant Dievo plan. vairiose socialinio gyvenimo srityse jie kompetentingai ir profesionaliai veiksmingai prisideda prie vis gerovs. I tikjimo kylanti meil paskatino juos konkreiai liudyti darbais ir odiais: Kristus nra tik mums patiems skirtas gris, jis – brangus lobis, kuriuo privalu dalytis su kitais. Ms globalizacijos amiuje visame pasaulyje liudykite krikionikj vilt – juk tiek daug moni itrok laukia tos vilties! Stovdamas prie savo draugo Lozoriaus, mirusio prie keturias dienas, kapo, Jzus, prie sugrindamas j gyveniman, sako Lozoriaus seseriai Mortai: „Jei tiksi, pamatysi Dievo lov“ (plg. Jn 11, 40). Jei tiksite ir gebsite kasdien gyventi tikjimu bei j liudyti, ir js tapsite rankiais, padedaniais kitiems jaunuoliams atrasti gyvenimo, gimusio i susitikimo su Kristumi, prasm ir diaugsm!

6. Pakeliui Pasaulio jaunimo dien Madride

Brangs biiuliai, dar kart jus kvieiu atvykti Pasaulio jaunimo dien, kuri vyks Madride. Kupinas didelio diaugsmo, kiekvieno js asmenikai laukiu: Kristus trokta sutvirtinti js tikjim per Banyi. Apsisprsti tikti Krist ir juo sekti nra lengva; tam trukdo ms asmenin neitikimyb ir daugyb bals, nukreipiani mus rinktis lengvesnius kelius. Nepraraskite drsos, veikiau iekokite krikioni bendruomens, Banyios paramos! Susitikimui Madride intensyviai ruokits iais metais kartu su vyskupais, kunigais ir jaunimo pastoracijos vadovais vyskupijose, parapijos bendruomense, sjungose ir sjdiuose. Ms susitikimo kokyb pirmiausia priklausys nuo dvasinio pasirengimo, maldos, bendro siklausymo Dievo od ir abipuss paramos.

Brangs jaunuoliai, Banyia deda jus savo viltis! Jai reikia js gyvo tikjimo, krybingos meils ir vilties kupino dinamikumo. Js buvimas Banyi atnaujina, atjaunina, suteikia jai naujos energijos. Štai kodl Pasaulio jaunimo dienos yra malon ne tik jums, bet ir visai Dievo tautai. Banyia Ispanijoje veikliai rengiasi jus priimti ir kartu igyventi diugi tikjimo patirt. Dkoju vyskupijoms, parapijoms, ventovms, pavstojo gyvenimo bendruomenms, banytinms organizacijoms ir sjdiams, visiems dosniai prisidedantiems prie io vykio rengimo. Mergel Marija telydi jus iame pasirengimo kelyje. Angelui apreikus, ji kupina tikjimo prim Dievo od, kupina tikjimo pritar Dievo darbui joje. Itardama savo fiat, savo „taip“, ji gavo begalins meils dovan, paskatinusi j vis save dovanoti Dievui. Teutaria ji kiekvien i js, kad per ateinani Pasaulio jaunimo dien paaugt js tikjimas ir meil. Noriu patikinti, jog visada tvikai prisimenu jus savo maldose. Visus jus nuoirdiai laiminu.

Vatikanas, 2010 m. rugpjio 6-oji, Viepaties Atsimainymo vent

BENEDICTUS PP. XVI
__________________________________________

Vert „Banyios inios“, 2010 m. Nr. 20

 
 
   
 
     
1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalik interneto tarnyba, info@kit.lt
 
  pradi