| © Artuma, 2012 Nr.5
Vygantas MALINAUSKAS
Santuoka – teis ir prigimtis
Seime ir visuomenje vykstant diskusijai apie eimos samprat bei reikal keisti Lietuvos Respublikos Konstitucij, pasigirdo bals, kad nereikt „suplakti“ teisini ir prigimtini dalyk: t. y. santuokos, kuri, kai kuri manymu, yra teisinis institutas, ir tvysts bei motinysts, kuri kyla i prigimties. Nors Konstitucijoje yra kalbama apie prigimtines teises bei laisves, apie jas usimenama ir viename kitame statyme, iki dabar prigimtins teiss samprata Lietuvos teisins minties nra plaiau ipltota ir diskutuojama.
Lietuvoje iki iol nra daug teisinink, kurie giliau suvokt, kas yra prigimtin teis. Manau, pagrindin prieastis – nuo sovietmeio inertikai teisininkus rengianiose mokyklose tebedstoma prigimtins teiss karikatra. Taip pat teisiniame mstyme gaji samprata, jog teis yra tik tai, kas parayta statymuose. Prigimtin teis danai tapatinama tik su mogaus teismis, kurias jis gyja gimdamas. Taiau toks siauras poiris neatskleidia, nei kas i ties yra prigimtin teis, nei kas yra mogaus prigimtis.
Tuo tarpu mogaus prigimtis yra ne tai, kuo jis gimsta, bet tai, kuo jis gali tapti (jei gyvens pagal prigimt). Prigimtin teis kaip tik ir stengiasi apsaugoti ir utikrinti tvark visuomenje, kuri galint mog gyventi ir vystytis pagal savo prigimt. Pasakymu, kad silomas Konstitucijos keitimo variantas suplaka teisinius ir prigimtinius dalykus, lyg perama mintis, jog Konstitucija turi kalbti ne apie prigimtinius, bet tik apie teisinius dalykus. Taiau i ties Konstitucijoje yra minima daug dalyk, kurie priskirtini prie mogaus prigimties sferos ir kurie yra saugomi Konstitucijos, pavyzdiui: asmuo, orumas, nuosavyb ir t. t. Nuosavyb yra prigimtin teis ne todl, kad mogus gimsta kak turdamas, o todl, kad, neturdamas jokios nuosavybs, negalt gyventi savo prigimt atitinkanio gyvenimo.
Ar santuoka yra prigimtinis, ar teisinis institutas? Pastaruoju metu iniasklaidoje pasirodo tekst, skleidiani mit, kad santuok kaip vie eimos krimo institut XII a. sugalvojo Katalik Banyia. Lyg vestuvi nebt buv senovs Judjoje, Romoje, Graikijoje, Japonijoje ar net pagonikoje Lietuvoje. Santuoka yra prigimtin institucija ne todl, kad j palaikanti Banyia vadovaujasi prigimtine teise, o todl, kad vyro ir moters santuoka atitinka kiekvieno vaiko prigimtin poreik turti vienas kitam sipareigojusius tt ir mam. Kad tai suprastum, visai nebtina bti kataliku ir tikiniu. Todl nesuvokiamas pasakymas, kad santuoka yra teisinis dalykas, o tvyst ir motinyst – prigimtinis. Kaip ir nesusipratimas yra teigti, jog prigimtin teis pripasta ir ja vadovaujasi tik religingi mons.
Na, o jei kam domi Banyios nuomon dl to, ar santuoka yra teisinis ar prigimtinis dalykas ir ar tik krikionims skirtas is institutas, galime vilgtelti Katalik Banyios katekizmo 1603 paragraf: „Paaukimas santuokai yra raytas paioje i Krjo rank ijusi vyro ir moters prigimtyje. Santuoka nra grynai moni irasta institucija, nors per daugel ami skirtingose kultrose, visuomeninse struktrose ir dvasinse sanklodose labai vairavo. Ši vairov neturi palikti umartyje bendr ir pastovi santuokos bruo. Nors ios institucijos orumas ne visur vienodai aikiai matomas, vis dlto visose kultrose daugiau ar maiau suvokiama santuokinio ryio didyb, nes ‘paskiro asmens ir moni bei krikioni visuomens gerov yra itin glaudiai susijusi su sutuoktini ir eimos bendruomens klestjimu’.“
Silomas LR Konstitucijos 38 straipsnio keitimo variantas, kalbantis ir apie santuok kaip eimos krimo pagrind, ir apie tvyst bei motinyst, i kuri kyla eimos ryiai, nesuplaka teisini ir prigimtini dalyk, bet stengiasi apsaugoti eimos prigimtin struktr – t, kuri sukuria geriausi aplink kiekvienam vaikui augti ir vystytis pagal savo prigimt.
LR Konstitucijos 38 straipsn dabar siloma pakeisti, papildyti ir idstyti taip: Šeima yra visuomens ir valstybs pagrindas. Šeima sukuriama sudarius santuok. Santuoka sudaroma laisvu vyro ir moters sutarimu. Šeima taip pat kyla i motinysts ir tvysts. Valstyb saugo ir globoja santuok, eim, motinyst, tvyst ir vaikyst. Valstyb registruoja santuok, gimim ir mirt. Valstyb pripasta ir banytin santuokos registracij. Sutuoktini teiss eimoje lygios. Tv teis ir pareiga – auklti savo vaikus dorais monmis ir itikimais pilieiais, iki pilnametysts juos ilaikyti. Vaik pareiga – gerbti tvus, globoti juos senatvje ir tausoti j palikim. |