|
Popieius BENEDIKTAS XVI
Kalba Bundestage
Berlynas, 2011 m. rugsjo 22 d.
Didiai gerbiamas Pone Federacijos Prezidente! Pone Bundestago Prezidente! Ponia Federaline Kanclere! Ponia Bundesrato Prezidente! Ponios ir Ponai Deputatai!
Man garb ir diaugsmas kalbti iuose ikiliuose rmuose – kreiptis mano tvyns, Vokietijos, parlament, demokratikai irinkt tautos atstovyb, ia susirenkani darbuotis Vokietijos Federacins Respublikos gerovs labui. Ponui Bundestago Prezidentui noriau padkoti u kvietim pasakyti ia kalb, lygiai kaip ir u draugikus sveikinimo ir vertinimo odius, kuriais jis mane sutiko. Ši valand kreipiuosi Jus, gerbiamos Ponios ir gerbiami Ponai, inoma, ir kaip tvynainis, vis gyvenim neumirs savo kilms ir neabejingai sekantis, kaip klojasi tvynei Vokietijai. Taiau pasakyti kalbos pakviestas buvau kaip popieius, kaip Romos vyskupas, kuriam tenka aukiausia atsakomyb u katalikik krikionij. Taip Js pripastate vaidmen, kur Šventasis Sostas kaip partneris atlieka taut ir valstybi bendrijoje. Vadovaudamasis ia savo tarptautine atsakomybe, noriau pateikti Jums kelet mini apie laisvos teisins valstybs pagrindus.
Savo svarstymus apie teiss pagrindus leiskite pradti nedidele istorija i Šventojo Rato. Pirmojoje Karali knygoje pasakojama, kad Dievas engianiam sost jaunajam karaliui Saliamonui leido prayti, ko nori. Ko prays jaunasis valdovas t akimirk? Skms, turto, ilgo gyvenimo, prie sunaikinimo? Jis neprao n vieno i i dalyk. Saliamonas prao: „Suteik savo tarnui imli ird, kad galt valdyti savo taut ir suprast, kas gera ir kas pikta“ (1 Kar 3, 9). Šiuo Biblijos pasakojimu norima pasakyti, kas galiausiai turt rpti politikui. Jo svarbiausias matas ir jo kaip politiko darbo pagrindas neturt bti skm ir juolab materialin nauda. Politika privalo dti pastangas dl teisingumo ir per tai kurti pamatines prielaidas taikai. Politikas, inoma, sieks skms, be kurios apskritai neturs politins veiklos galimybs. Taiau skm svarba nusileidia teisingumo matui, pasiryimui gyvendinti teis ir teiss supratimui. Skm taip pat gali bti pagunda ir per tai atverti keli teiss klastojimui, teisingumo griovimui. „Atimk teis – ir tada valstyb bus ne kas kita, kaip didel plik gauja“, – kart yra pasaks ventasis Augustinas (1). Mes, vokieiai, i savo patirties inome, kad tai nra tuti odiai. Mes igyvenome tai, kad galia buvo atsieta nuo teiss, kad galia stojo prie teis, tryp teis, o valstyb virto teiss griovimo rankiu – labai gerai organizuota plik gauja, galjusia kelti grsm visam pasauliui ir nuvesti j ant bedugns krato. Tarnauti teisei ir gintis nuo neteiss buvo ir yra pagrindin politiko uduotis. Istorin valand, kai mogui atiteko ligi tol nesivaizduojama galia, i uduotis kaip niekada svarbi. mogus gali sugriauti pasaul. Gali manipuliuoti pats savimi. Gali, taip sakant, gaminti mones ir mones atskirti nuo mogikosios bties. Kaip pastame, kas yra teisinga? Kaip galime skirti, kas gera ir kas bloga, kas tikrai teisinga ir kas atrodo teisinga? Saliamono praymas tebra esminis klausimas ir ms dien politikams bei politikai.
Didiumai teisikai reguliuotin dalyk dauguma gali bti pakankamas kriterijus. Taiau pamatiniams teiss klausimams, kur kalbama apie mogaus ir monijos kilnum, daugumos principo akivaizdiai neutenka: teiskroje kiekvienas atsakingas asmuo turi pats iekoti kriterij, kuriais vadovautsi. III a. didysis teologas Origenas taip pagrind krikioni prieinimsi tam tikroms galiojanioms teisinms santvarkoms: „Jei kas nors atsidurt tarp skit, kuri statymai prietarauja Dievo statymui, ir bt priverstas tarp j gyventi... tai pasielgt labai teisingai, jei tiesos statymo, prietaraujanio skit statymams, vardu su bendraminiais steigt susivienijimus, nepaisydamas galiojani nuostat...“ (2).
kvpti tokio sitikinimo, pasiprieinimo kovotojai grmsi su naci reimu bei kitais totalitariniais reimais ir taip pasitarnavo teisei bei visai monijai. Šiems monms buvo neginijamai akivaizdu, kad galiojanti teis i tikrj yra neteis. Taiau priimaniam sprendimus demokratijos politikui klausimas, kas atitinka tiesos statym, kas i ties teisinga ir gali tapti statymu, nra toks aikus. Tai, kas antropologini klausim atvilgiu yra teisinga ir galt tapti galiojania teise, jokiu bdu nra tiesiog akivaizdu. klausim, kaip painti tai, kas tikrai teisinga, idant bt galima tarnauti teisingumui leidiant statymus, niekada nebuvo paprasta atsakyti, o iandien, taip isipltojus painimui ir gebjimui, jis tapo daugkart sunkesnis.
Kaip pastama tai, kas teisinga? Istorijoje teiss nuostatai kone visada bdavo grindiami religija: kas tarp moni teisinga, nusprendiama velgiant dievyb. Prieingai negu kitos didiosios religijos, krikionyb valstybei ir visuomenei niekada nepateik apreiktosios teiss, i Apreikimo kylanios teisins tvarkos. Vietoj to kaip tikruosius teiss altinius ji nurod prigimt ir prot – objektyvaus ir subjektyvaus proto derm, suponuojani, inoma, tai, kad abiej plotmi pagrindas yra krybinis Dievo protas. Tad krikioni teologai prisidjo prie filosofinio ir juridinio sjdio, atsiradusio II a. prie Krist. II ikikrikionikojo imtmeio pirmojoje pusje stoik filosof irutuliota socialin prigimtin teis susitiko su atsakingais Romos teiss mokytojais (3). I io slyio gim Vakar teiss kultra, turjusi ir turinti esmin reikm monijos teisinei kultrai. I tokios teiss ir filosofijos ikikrikionikos ssajos kelias per krikionikuosius viduramius veda teiss pltot Apvietos laikotarpiu ir iki pat mogaus teisi deklaracijos bei ms vokikojo pagrindinio statymo, kuriuo ms tauta 1949 m. ipaino „nepaeidiamas ir neatimamas teises kaip bet kurios moni bendruomens, taikos ir teisingumo pasaulyje pagrind“.
Teiss ir humanikumo pltrai esmin reikm turjo tai, kad krikioni teologai, atmesdami politeizmo reikalaut religin teis, stojo filosofijos pusn, paskelb, jog visiems galiojantis teiss altinis yra tarpusavyje susij protas ir prigimtis. Tok ingsn Paulius jau yra engs Laike romieiams, sakydamas: „Kai jokio statymo neturintys pagonys i prigimties vykdo statymo reikalavimus, tada jie <...> yra patys sau statymas. Jie rodo, kad statymo reikalavimai rayti j irdyse, ir tai liudija j sin...“ (Rom 2, 14 ir t.). ia inyra dvi pagrindins svokos – prigimtis ir sin, kuri yra ne kas kita, kaip Saliamono imli irdis, bties kalbai atsivrs protas. Apvietos, mogaus teisi deklaracijos po Antrojo pasaulinio karo ir ms pagrindinio statymo sukrimo laikotarpiu statym leidimo pagrind klausimas atrod iaikintas, o per pastarj pus amiaus padtis dramatikai pakito. Prigimtins teiss idja iandien laikoma ypatingu katalik mokymu, kurio u katalikikosios erdvs rib neverta aptarinti, todl iandien beveik gdijamasi apskritai apie tai usiminti. Glaustai noriau paaikinti, kaip tokia padtis atsirado. Pirmiausia esmingai svarbi yra itara, kad tarp bties ir privaljimo ioji neveikiama bedugn. I bties negali iplaukti privaljimas, nes tai yra dvi visikai skirtingos plotms. To prieastis – iandien kone visuotinai pripastama pozityvistin gamtos samprata. Jei gamta – tariant H. Kelseno odiais – laikoma „prieasties ir padarinio ryiu vienas su kitu susaistyt bties fakt agregatu“, tai i jos ities negali kilti koks nors etinis nurodymas (4). Pozityvistin gamtos svoka, suprantanti gamt vien funkcikai, lygiai taip, kaip j pasta gamtamokslis, negali nutiesti tilto etos ir teis, mat vlgi reikalauja tik funkcini atsakym. Tas pat pasakytina apie pozityvistin, daugelio vienintele mokslika laikom proto samprat. Ko nemanoma verifikuoti ar falsifikuoti, tas nepriklauso proto sriiai grietja prasme. Todl etosas ir religija priskirtini subjektyviai erdvei ir ikrenta i proto srities grietja io odio prasme. Kur viepatauja vien pozityvistinis protas – o taip daniausiai yra ms vieojoje smonje, – ten negalioja klasikiniai etoso ir teiss painimo altiniai. Tai dramatika padtis, ji turi rpti visiems ir bti vieai aptariama, – tam primygtinai pakviesti ir yra pagrindinis ios kalbos tikslas.
Pozityvistin gamtos ir proto samprata, visa pozityvistin pasaulira yra svarbi mogaus painimo ir gebjimo dalis, kurios jokiu bdu nevalia atsisakyti. Bet kaip visuma tai nra kultra, atitinkanti mogaus bt visu jos platumu ir tai biai pakankama. Pozityvistinis protas, laikantis save vienintele pakankama kultra ir vis kit kultrin tikrov itremiantis subkultros lygmen, sumenkina mog, negana to, kelia grsm jo mogikumui. Sakau tai, kaip tik turdamas prie akis Europ, kur plats sluoksniai mgina tik pozityvizm pripainti bendra kultra ir bendru teiskros pagrindu, visas kitas ms kultros valgas ir vertybes ivarydami subkultros lygmen. Todl Europa kit pasaulio kultr atvilgiu nustumiama bekultrikumo bkl ir sykiu kurstomi ekstremistiniai bei radikals sjdiai. Iskirtiniu save skelbiantis pozityvistinis protas, nepajgiantis nieko daugiau suvokti, iskyrus funkcionalum, primena belangius betoninius statinius, kuriuose klimat ir vies susikuriame patys, nei vieno, nei kito nebetrokdami gauti i plataus Dievo pasaulio. Ir kartu negalime nuo savs nuslpti, kad iame pai pasidirbintame pasaulyje tylomis semiame i Dievo atsarg, kurias perdirbame savo gaminius. Btina vl atlapoti langus, vl ivysti pasaulio platyb, dang ir em ir imokti visa tuo tinkamai naudotis.
Bet kaip tai padaryti? Kaip surasti keli platyb, visum? Kaip protui i naujo susigrinti savo didyb nenuslystant iracionalyb? Kaip vl galt atsiskleisti gamtos tikroji giluma, jos reikalavimai ir nurodymai? Priminsiu vien nesenos politins istorijos raid, vildamasis, jog nebsiu klaidingai suprastas ir nesukelsiu pernelyg vienaalikos polemikos. Sakyiau, kad ekologinio sjdio Vokietijos politikoje nuo atuntojo deimtmeio pasirodymas, nors ir neatlapojo lang, vis dlto buvo ir yra auksmas kvpti vieio oro. To auksmo nevalia nuleisti negirdom ar nustumti al, nors jame gldi per daug to, kas iracionalu. Jauni mons suvok, kad ms elgesyje su aplinka yra kakas negera. Kad materija yra ne tik mediaga mums daryti i jos, k norime, bet kad em savaip irgi ori ir privalome paisyti jos nurodym. Tikriausiai aiku, a ia nevarau propagandos tam tikros politins partijos naudai – jokiu bdu. Kai ms elgesys su tikrove kakuo netiks, visi turime rimtai visk apgalvoti ir n vienas negalime ivengti klausimo, kokie ms kultros pagrindai. Leiskite man dar akimirk likti prie ios temos. Ekologijos reikm iandien neginijama. Visiems btina siklausyti gamtos kalb ir atitinkamai atsakyti. Bet a primygtinai noriau paliesti vien aspekt, kaip ir anksiau – taip man atrodo – pasiliekant u borto: egzistuoja ir mogaus ekologija. mogus irgi turi prigimt, kurios turi paisyti ir kuria negali manipuliuoti, kaip nori. mogus yra ne tik save kurianti laisv. mogus savs nesukuria. Jis yra dvasia ir valia, bet taip pat yra prigimtis, o mogaus valia bna teisinga tik tada, kai jis paiso prigimties, girdi j ir save priima kaip tok, koks yra ir kokio jis savs nesukr. Btent taip, ir tik taip, gyvendinama tikroji mogaus laisv.
Grkime prie pagrindini gamtos ir proto svok, nuo kuri pradjome. Didysis teisinio pozityvizmo teoretikas Kelsenas, sulauks 84 met, 1965-aisiais atsisak bties ir privaljimo dualizmo. (Mane guodia, kad turint 84 metus, akivaizdu, dar galima protingai mstyti.) Iki tol jis teig, jog normos gali kilti tik i valios. Vadinasi, gamtoje normos galinios gldti – priduria jis – tik tada, kai kokia nors valia ias normas yra j djusi. Tai vlgi – teigia jis – suponuot Diev Krj, kurio valia kartu siliejo gamt. „Diskutuoti, ar toks tikjimas teisingas, visikai beprasmika“, – atkreipia dmes jis (5). Tikrai? – noriau paklausti. Ar tikrai beprasmika apmstyti, ar objektyvus protas, kuris rodosi gamtoje, nesuponuoja krybinio proto, Creator Spiritus?
ia mums pagalb turt ateiti kultrinis Europos paveldas. I sitikinimo, kad yra Dievas Krjas, buvo irutuliota mogaus teisi idja, vis moni lygybs teiss poiriu idja, kiekvieno mogaus mogikojo kilnumo nelieiamumo suvokimas ir inojimas, kad mons atsakingi u savo veiksmus. Šios proto valgos sudaro ms kultrin atmint. J ignoruoti ar laikyti vien praeitimi reikt nurti dal ms visos kultros ir suardyti jos vientis visyb. Europos kultra radosi i Jeruzals, Atn ir Romos susitikimo – i Izraelio tikjimo Diev, graik filosofinio proto ir Romos teisinio mstymo susitikimo. Šis trilypis susitikimas sudaro vidin Europos tapatyb. Suvokdama mogaus atsakomyb Dievui ir pripaindama nelieiam mogaus, kiekvieno mogaus, kilnum, Europos kultra nustat teiss matus, kuriuos apginti yra ms ios istorins valandos uduotis.
Jaunajam karaliui Saliamonui, perimant tarnyb, buvo leista paprayti, ko jis nori. Kaip bt, jei mums, iandieniams statym leidjams, bt leista paprayti? Ko praytume? Manau ir iandien negaltume trokti nieko kita, kaip tik imlios irdies – gebjimo skirti, kas gera ir kas bloga, ir taip steigti tikrj teis, tarnauti teisingumui ir taikai. Dkoju Jums u dmes!
Nuorodos
(1) De civitate Dei, IV, 4, 1. (2) Contra Celsum GCS Orig. 428 (Koetschau); plg. A. Fürst. Monotheismus und Monarchie. Zum Zusammenhang von Heil und Herrschaft in der Antike. In: Theol. Phil. 81 (2006), 321–338; citata p. 336; taip pat plg. J. Ratzinger. Die Einheit der Nationen. Eine Vision der Kirchenväter. Salzburg – München 1971, 60. (3) Plg. W. Waldstein. Ins Herz geschrieben. Das Naturrecht als Fundament einer menschlichen Gesellschaft. Augsburg 2010, 11 ff.; 31–61. (4) Waldstein, op. cit., 15–21. (5) Cituojama pagal Waldstein, op. cit., 19. ___________________________________
© Vert „Banyios inios“ 2011 m. Nr. 16 |