| 2006 m. geguþës 18 d. Vilniuje, Lietuvos katalikø mokslo akademijoje, leidykla „Katalikø pasaulio leidiniai” pristatë knygà „Da Vinèio apgaulë: 100 klausimø apie knygos Da Vinèio kodas faktus ir prasimanymus”.
Pasisakymas knygos „Da Vinèio apgaulë “ pristatymo proga
Daugybæ þmoniø visais laikais traukë paslaptys. Ypaè paslaptys, susijæ su didþiaisiais þmonijos praeities ávykiais, þymiausiomis asmenybëmis, svarbiausiomis institucijomis. Nors istorija slepia begalæ tikrø másliø, kruopðtø tyrimà daþnai pakeièia sensacingi iðsigalvojimai. Mat jais kur kas lengviau patenkinti liguistà demaskavimo ar dalyvavimo iðrinktø þinanèiøjø rate troðkimà.
Vis dëlto kai kas ið esmës skiria pastaruoju metu gausëjanèius romanus ir filmus apie krikðèionybës iðtakø „paslaptis“ nuo ankstesniø laikø fantazuotojø ir demaskuotojø. Mûsø dienomis sensacijos apie Jëzaus Kristaus þmonas bei vaikus kurpiamos ir nepaprastai greitai po visà pasaulá paskleidþiamos turint visiðkai ciniðkà sumetimà – maksimalø pelnà. Nesibodima ir „paðalinio efekto“ – sàmoningo Baþnyèios þeminimo, nes ðio pasaulio galingieji, ypaè pramogø verslo atstovai negali pakæsti minties apie moralinius autoritetus, kurie nepasiduoda vartojimo ir smaginimosi kultui.
Dano Browno romano ir pagal já pastatyto filmo gausûs komentuotojai, taip pat ir „Katalikø pasaulio“ iðleistos knygos „Da Vinèio apgaulë“ autoriai, iðsamiai aptarë gausias klaidas, nesusipratimus, akivaizdþiai sàmoningus tiesos iðkraipymus ir istoriniø þiniø falsifikavimà. „Bet juk tai romanas, subjektyvi fantazija, o ne istorijos studija ar vadovëlis“, – sako Browno gynëjai nuo krikðèioniø kritikos. Argi verta árodinëti veikalo, kuriame visi Baþnyèios atstovai vaizduojami kaip pasibjaurëtini asmenys, negatyvø emociná poveiká? Taèiau norime atkreipti dëmesá, kad romano ir filmo pristatymo ðûkis: „suþinok tiesà“. Leidinyje spausdinamas „faktø“ puslapis. Visa tai uþkrauna autoriams ir platintojams kur kas didesnæ atsakomybæ. Jie patys ragina vertinti Da Vinèio kodà ne kaip iðmonæ, fikcijà, o kaip slaptas þinias atskleidþiantá veiklà. Kas be ko, cinikai aiðkina, kad reklama turi vienintelá tikslà – kuo brangiau ir gausiau parduoti prekæ. Taèiau vargu, ar galima toleruoti reklamà, kuri taip akivaizdþiai grindþiama sàmokslo teorija. Ásidëmëtina, kad sàmokslo teorijos nëra „nekaltos“. Kaip átikinamai atskleidë istorinë analizë, dauguma didþiøjø XX amþiaus nusikaltimø prieð þmonijà buvo grindþiami ar pridengiami bûtent sàmokslo teorijomis.
Daþnai tenka girdëti minèiø, kad kontroversiðki kûriniai, þeidþiantys tikinèiøjø jausmus, paminantys moralës normas, klastojantys istorinius faktus yra pateisinami meniðkumo, pasiekto estetinio efekto poþiûriu. Nesiimsime ðia proga svarstyti, ar tokie teiginiai pagrásti, nes aptariamu atveju apie duoklæ menui kalbëti netenka. Browno knyga literatûros þinovø vadinama banaliu trileriu. O kà tik Kanø festivalyje pademonstruotas filmas susilaukë visuotinës kritikø paðaipos ir paniekos kaip be galo prastas darbas, nevertas net smagios pramogos vardo. Taigi tenka gráþti prie tikrøjø antikrikðèioniðkos provokacijos prieþasèiø – pelno, kurio siekiant nepaisoma nei tiesos, nei padorumo.
Kitaip, nei gal kai kam atrodo, Baþnyèia nenori sudarinëti draudþiamø knygø ar filmø sàraðo. Gyvename demokratinës visuomenës ir kultûros, laisviø ir teisiø kultûros apsuptyje. Ji pastatyta ant krikðèioniðkø kiekvieno asmens vertës pripaþinimo ir meilës artimui principo pamatø. Taèiau norime pabrëþti – demokratija, sveika laisva visuomenë neámanoma be pagarbos ir atsakingumo. Todël sàmoningas labai didelës grupës þmoniø áþeidinëjimas, piktybiðkas mûsø civilizacijos svarbiausiø ávykiø aplinkybiø klastojimas yra tarpusavio pasitikëjimu, solidarumu, savikontrole grindþiamo gyvenimo bûdo neigimas ir griovimas. Suklastotos istorijos fone atmindami tikrà tiek senesniø laikø, tiek vos keliø mënesiø Europos patyrimà galime tarti – saugok, Dieve, kad ið patyèiø ir ðventø dalykø niekinimo kaþkieno susikrauti milijonai nevirstø naujø susiprieðinimo ir neapykantos bangø prieþastimi.
Arkivyskupas Sigitas Tamkevièius SJ Lietuvos Vyskupø Konferencijos Pirmininkas
|