| (KAP, KAI) Gegus 30 d., treiadienio bendrosios audiencijos metu, popieius ts savo apmstymus apie ankstyvosios krikionybs ikilisias figras. Jis vertino Šiaurs Afrikos teologo Tertulijono nuopelnus. Tertulijonas (150–230) buvo pirmasis krikioni teologas, ras lotynikai, jo dka isipltojo banytin lotyn kalba. Jis gyveno Kartaginoje (dabartinio Tuniso teritorijoje). 197 m. atsivert krikionyb. Buvo didis krikionybs apologetas, nors vliau prisidjo prie montanist, skelbusi moralin rigorizm ir griet askez. Pasak Benedikto XVI, daugelis io teologo teigini ir iandien tebra labai reikmingi, nors Tertulijonas galiausiai paliko Banyios bendryst. Pasak popieiaus, krikionikasis tikjimas derinamas su mogikosiomis vertybmis: tikjimas veda ias vertybes brand ir suteikia joms tvirtumo. Benediktas XVI primin, jog Tertulijonas siek skelbti Evangelijos ini per dialog su savo laikmeio kultra. Tertulijon krikionyb atved kankini liudijimas. Jo gyvenimo likimas yra pavyzdys, jog kankinyst, kania ir tiesos trokimas galiausiai yra stipresni u totalitarini reim smurt.
Metams bgant Tertulijonas tapo vis reiklesnis krikioni elgsenos atvilgiu. Pasak popieiaus, Tertulijonas visomis aplinkybmis, net persekiojimo slygomis, reikalavo i krikioni vien tik heroizmo. Jo atri kritika nulm jo izoliacij ir galiausiai atsiskyrim nuo Banyios bendruomens. Benediktas XVI sak: „Ši didi asmenyb veria mane labai susimstyti. Didiam teologui turt bti bdinga eiti drauge su Banyia ir priimti jos silpnybes. Tik Dievas yra i tikrj ventas, o mums visiems reikia atleidimo.“
Benediktas XVI primin Tertulijono teiginius, kurie ir iandien neprarado svarbos. Tertulijonas visuomet pabrdavo, jog krikioniui nevalia neapksti prie. Šio sprendimo padarinys – smurto atsisakymas. Pasak popieiaus, io mokymo aktualumas ypa atsiskleidia religij polemikoje.
Benediktas XVI sak, kad teologas turi nuolankiai priimti Banyios, taip pat savo asmenines silpnybes ir ilikti vienybje su Banyia. Pasak Benedikto XVI, Tertulijonas yra domus krikionybs pirmj ami liudininkas, senosios kultros paveldui susidrus su Evangelijos inia. Popieius citavo garsj Tertulijono teigin, jog mogaus siela yra i prigimties krikionika: anima naturaliter christiana. Tertulijonas danai pasitelkdavo antitezes ir paradoksus, pavyzdiui, posakyje: „kankini kraujas yra krikioni skla“. Šie odiai, pasak Šventojo Tvo, yra ikis kiekvienai totalitarinei sistemai.
„Banyios inios“ katalikai.lt |