| (KAP) Rugsëjo 14 d. Tikëjimo mokymo kongregacija paskelbë paaiðkinimà, pagrindþiantá ilgalaikæ komà patirianèiø ligoniø maitinimo ir hidratacijos bûtinybæ. Šis Tikëjimo mokymo kongregacijos pareiðkimas yra komentaru papildytas atsakymas á JAV vyskupø konferencijos klausimus. Vieða polemika dël ilgalaikës komos bûsenos ligoniø gyvybës palaikymo ypaè aðtriai iðkilo amerikietës Terri Schiavo atveju. 2005 m. ðiai komos bûsenos ligonei teismo sprendimu buvo nutrauktas maisto bei vandens tiekimas, ir tai sukëlë jos mirtá.
Pasak dokumento, Katalikø Baþnyèios moralës poþiûriu neleistina nutraukti maisto ir vandens tiekimà ilgalaikës komos bûklës þmonëms. „Ilgalaikës vegetacinës bûklës“ asmuo iðlaiko þmogiðkàjá orumà, todël turi teisæ á „proporcingà slaugà“, o tai apima maisto ir vandens tiekimà taip pat dirbtiniais bûdais.
Maisto ir vandens tiekimas apsaugo nuo bado ar troðkulio keliamø kanèiø ar mirties. Pasak Tikëjimo mokymo kongregacijos, moralinë pareiga tiekti maistà ir vandená galioja iðskyrus tokius atvejus, kai maitinimas ar hidratacija sukelia pacientui þymius fizinius negalavimus.
Komentare pabrëþiama, kad maisto ir vandens tiekimas vegetacinës bûklës pacientams yra „natûralus gyvybës palaikymas, o ne medicininë procedûra“. Todël ðiuo atveju atsisakymas nuo terapijos negalioja. Pagal Baþnyèios mokymà atsisakymas nuo terapijos bûtø moraliai leistinas tik tokiu atveju, jei medicinos priemonës nulemtø „tik trumpalaiká ir skausmingà gyvybës pratæsimà“.
Maisto bei vandens tiekimo tikslas yra „neleisti, kad pacientas mirtø ið bado ar troðkulio“. Šiø priemoniø netaikymas bûtø tolygus „eutanazijai dël veiksmo neatlikimo“. Iðtiktas ilgalaikës komos pacientas turi visiems lovos reþimo ligoniams bûdingà teisæ á medicinos bei slaugos priemones: á kraujo perpylimà, skausmo malðinimà ar komplikacijø prevencijà.
Pasak Tikëjimo mokymo kongregacijos dokumento, vegetacinës bûklës ligonio prieþiûros sunkumai, tenkantys tiek artimiesiems, tiek sveikatos prieþiûros sistemai, nëra pateisinama prieþastis palikti ligoná likimo valiai. Paprastai nei pacientui, nei jo artimiesiems dirbtinis maisto bei vandens tiekimas nesukelia dideliø sunkumø. Komentare taip pat atkreipiamas dëmesys, kad dirbtinis maisto bei vandens tiekimas „nëra susijæs su ypatingomis iðlaidomis ir yra prieinamas vidutinio lygio sveikatos apsaugos sistemai“. Kita vertus, atokiuose ar ypaè skurdþiuose regionuose dirbtinis maisto bei vandens tiekimas gali bûti neámanomas. Taèiau tokiu atveju iðlieka pareiga teikti ligoniui bent minimalià slaugà.
Taip pat aptariami atvejai, kai dël medicininiø komplikacijø maisto bei vandens tiekimas neduoda naudos ar sukelia pacientui neproporcingø sunkumø bei fiziniø negalavimø. Pasak Tikëjimo mokymo kongregacijos dokumento, ðie „iðimtiniai atvejai“ nedaro átakos bendrajam principui, pagal kurá maisto bei vandens tiekimas laikomas natûralia gyvybës palaikymo priemone.
Tikëjimo mokymo kongregacijos vicesekretorius kun. Joseph Augustine Di Noia interviu Vatikano radijui teigë, kad dokumentas dël vegetatyvinës bûklës pacientø maitinimo atitinka ankstesnæ Baþnyèios mokymo linijà. Popieþius Jonas Paulius II 2004 m. taip pat pabrëþë, kad pagal ankstesnius Baþnyèios magisteriumo pareiðkimus maisto bei vandens tiekimas nëra „ypatinga priemonë“.
Tikëjimo mokymo kongregacijos vicesekretorius taip pat prieðtaravo argumentacijai dël trûkstamos komos bûklës ligoniø gyvenimo kokybës. Pasak jo, gyvenimo kokybës sprendimas “nëra mûsø rankose”, þmogaus orumas galioja visomis þmogiðkosios egzistencijos stadijomis. Gyvybë yra Dievo dovana, þmogui nevalia ja manipuliuoti.
„Baþnyèios þinios“ katalikai.lt
|